Miejskie Przedszkole nr 27 w Częstochowie

Statut MP 27

Załącznik nr 1

do uchwały nr 3.2023/2024

Rady Pedagogicznej

Miejskiego Przedszkola nr 27

z dnia 14.09.2023 r.

 

 

 

STATUT

MIEJSKIEGO  PRZEDSZKOLA  NR 27

W CZĘSTOCHOWIE

UL. KRASIŃSKIEGO 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 1

Przepisy  definiujące

§1

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

 

  1. przedszkolu – należy przez to rozumieć Miejskie Przedszkole Nr 27 w Częstochowie;

 

  1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia  2016 r. – Prawo oświatowe(Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718ze. zm.);

 

  1. Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć organy działające  w przedszkolu;

 

  1. wychowankach lub dzieciach oraz rodzicach – należy przez to rozumieć wychowanków przedszkola oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów;

 

  1. nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela, wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego, zatrudnionego w przedszkolu;

 

  1. organie prowadzącym przedszkole – należy przez to rozumieć Gminę Miasto Częstochowa;

 

  1. organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem – należy przez to rozumieć Śląskiego Kuratora Oświaty.

 

§ 2

  1. Nazwa i adres przedszkola
  1. Nazwa przedszkola: Miejskie Przedszkole Nr 27
  2. Siedziba przedszkola: ul. Krasińskiego 1, 42-217 Częstochowa
  3. Adres e-mail: mp27@edukacja.czestochowa.pl
  4. Na pieczęciach używana jest nazwa w pełnym brzmieniu.
  5. Organem prowadzącym przedszkole jest: Gmina Miasto Częstochowa,

ul. Śląska 11/13, 42-217 Częstochowa

  1. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest: Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.

 

Rozdział 2

Cele i zadania przedszkola oraz sposób ich realizacji

§ 3

  1. Cel i zadania przedszkola oraz warunki i sposób realizacji:
  1. Cel przedszkola:

Celem przedszkola jest wsparcie całościowe rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania I nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszymetapie edukacji.

Przedszkole realizuje cele I zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

  1. Zadania przedszkola:
  • Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju
  • Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę I odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa
  • Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej I umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych
  • Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony
  • Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń I rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb I zainteresowań
  • Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych I uczestnictwa w grupie
  • Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków I zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową I bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym
  • Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych I innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości I oczekiwań rozwojowych dzieci
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru,plastyki
  • Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości I umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka
  • Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania I podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy
  • Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami I instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka
  • Kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju
  • Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju
  • Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole
  • Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury I języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowań dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
  1. Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom podtrymywania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej I religijnej poprzez:

 

  • Zapoznanie z historią kraju I symbolami narodowymi

 

  • Organizowanie w przedszkolu uroczystości z okazji świąt narodowych z prezentowaniem symboli narodowych

 

  • Zwiedzanie miejsc pamięcia narodowej, muzeów, rezerwatów I pomników przyrody, które są zlokalizowane w najbliższej okolicy

 

  • Przybliżanie tradycji I kultury regionu I najbliższej okolicy

 

 

  • Organizowanie nauki religii na życzenie rodziców wyrażone w formie pisemnego oświadczenia zgodnie z odrębnymi przepisami

 

  • Udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zaprawszanymi do przedszkola – autorytetami w dziedzinie nauki, kultury I sportu

 

 

  • Tworzenie tradycji przedszkola

 

  • Wzbudzanie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina

 

  • Organizowanie w przedszkolu nauki języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego na pisemny wniosek rodziców dziecka – jeśli jest taka potrzeba.
  1. Warunki i sposób realizacji zadań:
  • Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka, Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego, Ważne zatem są zajęcia kierowane, jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest samodzielna zabawa
  • Przedstawione w podstawie programowej naturalne obszary rozwoju dziecka wskazują na konieczność uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb rozwojowych, których spełnieniem powinna stać się dobrze zorganizowana zabawa, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu. Naturalna zabawa dziecka wiąże się z doskonaleniem motoryki i zaspokojeniem potrzeby ruchu, dlatego organizacja zajęć na świeżym powietrzu jestistotnym elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej
  • Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwaniem poznania liter skutkują zabawami w ich rozpoznawaniu. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tychże czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów
  • Przedszkole jest miejscem, w którym poprzez zabawę dziecko poznaje alfabet liter drukowanych. Zabawa rozwija u dziecka oczekiwania poznawcze w tym zakresie i jest najlepszym rozwiązaniem metodycznym, które sprzyja jego rozwojowi. Zabawy przygotowujące do nauki pisania liter prowadzą do optymalizacji napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowania ruchu przy kreśleniu znaków o charakterze literopodobnym, ćwiczeń czytania liniatury, wodzenia po śladzie i zapisu wybranego znaku graficznego.
  • Nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia
  • Współczesny przedszkolak funkcjonuje w dynamicznym, szybko zmieniającym się otoczeniu, stąd przedszkole jest miejscem, w którym dziecko otrzymuje pomoc w jego rozumieniu
  • Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój
  • Pobyt w przedszkolu jest czasem wypełnionym zabawą, która pod okiem nauczycieli tworzy pole doświadczeń rozwojowych budujących dojrzałość szkolną. Nauczyciele zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w szkole, a także na rolę poznawania wielozmysłowego.
  • Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole
  • Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to być realizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języki obcym. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi powinien wykorzystać naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub zastosować w dalszej zabawie poznane przez dzieci słowa i zwroty. Dokonując wyboru języka obcego nowożytnego, do posługiwania którym będą przygotowywane dzieci uczęszczające do przedszkola, należy brać pod uwagę, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie gminy
  • Aranżacja przestrzeni wpływa na aktywność wychowanków, dlatego należy ją tak zagospodarować, aby pozwolić dzieciom na podejmowanie różnorodnych form działania.
  • Elementem przestrzeni są także zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów. Istotne jest, aby każde dziecko miało możliwość korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych
  • Elementem przestrzeni w przedszkolu są odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci, jak również elementy wyposażenia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Estetyczna aranżacja wnętrz umożliwia celebrowanie posiłków ( kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także możliwość wybierania potraw przez dzieci ( walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania
  • Aranżacja wnętrz umożliwia dzieciom podejmowanie prac porządkowych np. po i przed posiłkami, po zakończonej zabawie, przed wyjściem na spacer.

§ 4

1.Zadania przedszkola związane z udzielaniem dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

 

  1. pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu
  2. pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana dziecku w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola.
  3. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną wynika w szczególności:
  • z niepełnosprawności
  • z niedostosowania społecznego
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym
  • z zaburzeń zachowania lub emocji
  • ze szczególnych uzdolnień
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych
  • z choroby przewlekłej
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
  • z niepowodzeń edukacyjnych
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
  1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
  2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
  3. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
  4. Pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w szczególności: psycholodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, zwani dalej „specjalistami”.
  5. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
  • rodzicami dzieci
  • poradniami psychlogiczno – pedagogicznymi,w tym z poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”
  • placówkami doskonalenia nauczycieli
  • innymi przedszkolami, szkołami i placówkami
  • organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
  1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
  • rodziców dziecka
  • dyrektora przedszkola
  • nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem
  •  
  • asystenta edukacji romskiej
  • pomocy nauczyciela
  • pracownika socjalnego
  • asystenta rodziny
  • kuratora sądowego
  • organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny i dzieci.
  1. W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
  • zajęć rozwijających uzdolnienia
  • zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne , innych zajęć o charakterze terapeutycznym
  • zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
  • porad i konsultacji.
  1. Godzina zajęć wymieniona w pkt 9 ppkt a-b trwa 45 minut.
  2. Dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla dziecka łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeśli jest to uzasadnione potrzebami dziecka.
  3. Zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje stosowne do rodzaju zajęć przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy.
  4. Szczegółową organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej określają odrębne przepisy.

 

§ 5

 

1.Stosowania specjalnej organizacji kształcenia, wychowania i opieki wymagają dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:

 

  1. niepełnosprawne: niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi, słabo widzący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym zzespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi zwane dalej „ dziećmi niepełnosprawnymi”
  2. niedostosowane społecznie
  3. zagrożone niedostosowaniem społecznym
  4. wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

 

  1. Przedszkole prowadzi kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci niepełnosprawnych w oddziałach ogólnodostępnych, w integracji z dziećmi pełnosprawnymi na miarę możliwości lokalowych i kadrowych.

 

  1. Przedszkole zapewnia:

 

  1. realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
  2. warunki do nauki oraz środki dydaktyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne dziecka
  3. zajęcia specjalistyczne
  4. integrację dziecka ze środowiskiem rówieśniczym.

 

  1. Dyrektor przedszkola powołuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem.
  2. Zespół opracowuje indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny ( IPET), który określa:
  1. zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnychoraz możliwości psychofizycznych dziecka
  2. zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem niepełnosprawnym – zajęcia rewalidacyjne
  3. formy i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy są realizowane
  4. działania wspierające rodziców dziecka
  5. zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka
  6. zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami dziecka w realizacji przez przedszkole zadań zawartych w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym
  7. w zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub wynikających z wielospecjalistycznych ocen – wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego, które są realizowane indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci.

 

  1. Zespół opracowuje program( IPET) pod dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, w tym z poradnią specjalistyczną.
  2.  
  3. Pracę zespołu koordynuje wychowawca oddziału, do którego uczęszcza dziecko, wyznaczony przez dyrektora przedszkola.
  4. IPET opracowuje się w terminie:

 

  1. do dnia 30 września roku szkolnego, w którym dziecko rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego w przedszkolu
  2. 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
  1. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.
  2. W spotkaniach zespołu mogą również uczestniczyć:
  1. na wniosek dyrektora przedszkola – przedstawiciel poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, lub pomoc nauczyciela
  2. na wniosek lub za zgodą rodziców dziecka – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
  1. Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej dziecku oraz w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
  2. Rodzice dziecka mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen.
  3. Dyrektor przedszkola zawiadamia pisemnie rodziców dziecka o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w nim.
  4. O ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola niezwłocznie informuję pisemnie rodziców dziecka.
  5. Rodzice dziecka otrzymują kopię:
  1. wielospecjalistycznych ocen
  2. programu IPET.
  1. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu, które mogą naruszać dobra osobiste dziecka, jego rodziców, nauczycieli lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem.
  2. W przedszkolu, w którym kształceniem specjalnym są objęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
  1. nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych
  2. pomoc nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
  1. Dyrektor przedszkola powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, nauczycielom lub specjalistom posiadającym odpowiednie kwalifikacje do rodzaju niepełnosprawności dziecka.
  2. Szczegółową organizację kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego określają odrębne przepisy.

 

 

Rozdział 3

Organy przedszkola oraz ich kompetencje

§ 6

1.Organami przedszkola są:

1) Dyrektor

2) Rada Pedagogiczna

3) Rada Rodziców.

2. Kompetencje organów przedszkola

1) Kompetencje dyrektora

a) kieruje działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz

b) sprawuje nadzór pedagogiczny

c) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne

d) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących

e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki

f) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę

g) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych

h) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych

i) stwarza warunki do działania w placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i innowacyjnej placówki

j) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wychowanka

k) dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.

2) Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników placówki

b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki

c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej , w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki

3) Dyrektor placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców

4) w przypadku nieobecności dyrektora placówki zastępuje go nauczyciel tej placówki, wyznaczony przez organ prowadzący

5) dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej

6) jako przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady

7) dyrektor placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki

8) dyrektor placówki wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej, niezgodnych z przepisami prawa

9) dyrektor może, w drodze decyzji , skreślić dziecko z listy wychowanków. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej

10) W placówce działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład rady pedagogicznej wchodzi dyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.

11) Rada pedagogiczna odbywa zebrania plenarne w związku z:

a) rozpoczęciem i zakończeniem roku szkolnego

b) podsumowaniem pracy za każde półrocze

c) prowadzeniem WDN

d) bieżącymi potrzebami.

12) Za powiadomienie członków, przygotowanie i prowadzenie rady pedagogicznej odpowiada przewodniczący rady pedagogicznej.

13) Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

14) Do kompetencji stanowiących rady  pedagogicznej należy:

a)zatwierdzanie planów pracy placówki

b)podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w placówce

c)ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki

d)podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków, z wyjątkiem dzieci realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne

e)ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki

f) uchwalanie statutu placówki.

15) Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

a) organizację pracy placówki

b) projekt planu finansowego placówki

c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień

d) propozycje dyrektora placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego

e) programy wychowania przedszkolnego proponowane przez nauczycieli

f) pracę dyrektora przedszkola na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny

g) przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola

16) Szczegółowe informacje dotyczące działalności rady pedagogicznej zawiera jej regulamin.

17 )Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu placówki albo jego zmian.

18)W przedszkolu działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców wychowanków. W skład rady rodziców wchodzą: po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.

 

  1. Kompetencje rady rodziców:
  • Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola
  • Rada rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora
  • W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

 

  1. Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola:

 

Ewentualne spory między organami przedszkola rozwiązywane są drogą dyskusji i negocjacji podczas organizowanych przez dyrektora zebrań, których przebieg należy udokumentować stosownym protokołem. W zebraniu uczestniczą przedstawiciele organów przedszkola. Na wniosek którejś ze stron w zebraniu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego przedszkole i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

 

 

 

Rozdział 4

Organizacja pracy przedszkola

§ 7

1.Przedszkole zostało założone na podstawie aktu założycielskiego, który określa jego typ, nazwę i siedzibę.

2.Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy – z dniem 31 sierpnia następnego roku.

3.Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział.

4. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

5. Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora i rady pedagogicznej, z akceptacją Rady Rodziców.

6. Świadczenia udzielane przez przedszkole w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej prze Ministra Edukacji i Nauki są nieodpłatne.

7. Szczegółowy zakres świadczeń realizowanych przez przedszkole w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz odpłatności za te świadczenia określa deklaracja korzystania z wyżywienia i odpłatnych godzin wychowania przedszkolnego. Deklaracja jest akceptowana przez przedszkole i rodziców dziecka na każdy rok szkolny.

8. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa uchwała podjęta przez Radę Miasta Częstochowy.

9. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia dzieci w przedszkolu i wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala organ prowadzący przedszkole.

10. Zasady żywienia dzieci w przedszkolu określane są z uwzględnieniem norm żywieniowych, wartości odżywczych i walorów zdrowotnych artykułów spożywczych.

11. Zajęcia dodatkowe, w miarę możliwości, realizowane są poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej i finansowane z budżetu organu prowadzącego.

12.Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:

1) Gminę miasto Częstochowa

2) Rodziców – w formie opłat za czas pobytu dziecka ponad realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego

13. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie  z przepisami o gospodarce finansowej jednostek budżetowych.

14. Przedszkole może prowadzić działalność gospodarczą, z której dochody należy ewidencjonować zgodnie z Ustawą o rachunkowości.

15. Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do przedszkola określa ustawa. Terminy i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dziecka do przedszkola, określa co roku organ prowadzący przedszkole.

16. W sytuacji niewykorzystania miejsc w przedszkolu, dzieci mogą być przyjmowane do przedszkola w ciągu trwania roku szkolnego.

17. Czas pracy przedszkola wynosi 11 godzin dziennie, funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach: 06.00 – 17.00.

18. Zajęcia w przedszkolu mogą zostać zawieszone na czas oznaczony w razie wystąpienia na danym terenie:

1) zagrożenia bezpieczeństwa  dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych

2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzonej zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci

3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną

4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci, innego niż określone w pkt 1-3.

19. W przypadku zawieszenia zajęć, na okres powyżej dwóch dni, dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.

20. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są realizowane z wykorzystaniem narzędzia informatycznego jakim jest strona internetowa przedszkola.

21. Nauczyciele są zobowiązani do zamieszczania na stronie internetowej przedszkola lub przesłania na adres e-mail rodziców materiałów, propozycji zabaw, gier edukacyjnych, materiałów multimedialnych dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym, służących realizacji podstawy programowej w przedszkolu.

22. Nauczyciele zobowiązani są do dokumentowania pracy zdalnej oraz zapewnienia rodzicom dzieci konsultacji w razie takiej potrzeby.

23. O sposobie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor przedszkola informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

24. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

§ 8

1.Sposób sprawowania opieki.

W trosce o zdrowie i życie, dzieci mają zapewnioną opiekę przez nauczycielki poszczególnych grup podczas pobytu w przedszkolu oraz podczas zajęć poza terenem przedszkola zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny. Pracę nauczycieli wspomagają woźne oddziałowe, w grupie dzieci 3 – letnich – dodatkowo pomoc nauczycielki oraz pomoc nauczyciela lub nauczyciel wspomagający zatrudniony w grupie, do której uczęszczają dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone.

.

  1. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  2. Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
  1. pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki
  2. placu zabaw
  3. pomieszczeń sanitarno – higienicznych i szatni
  4.  

 

  1. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:

 

  1. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców

( prawnych opiekunów) lub upoważnionena piśmie przez rodziców

( prawnych opiekunów) osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo, mające zdolność do czynności prawnych ( w myśl Kodeksu Cywilnego – osoby, które ukończyły 13 lat )

 

 

  1. Pod pojęciem przyprowadzania rozumie się oddanie dziecka bezpośrednio pod opiekę pracownikom przedszkola.

 

  1. W uzasadnionych sytuacjach osoby odbierające dziecko z przedszkola mogą być poproszone przez personel przedszkola o okazanie dowodu tożsamości.

 

 

  1. Pracownik przedszkola, który jest świadkiem, że po dziecko przyszedł rodzic, lub upoważniona przez niego osoba, będąca pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, bezzwłocznie powiadamia o tym zdarzeniu wychowawcę grupy i dyrektora. Dyrektor wydaje dyspozycje, które natychmiast pozwolą udzielić dziecku wsparcia i odizolować je od nietrzeźwego/ odurzonego rodzica. Przedszkole nawiązuje kontakt z drugim rodzicem, lub przekazuje dziecko osobom upoważnionym na piśmie. Zaistniałą sytuację przedszkole musi udokumentować w postaci notatki służbowej.
  1. Zasady sprawowania opieki w czasie zajęć organizowanych poza terenem przedszkola.

 

  1. W trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola, opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z osobą pomagającą, którą może być inny pracownik przedszkola lub rodzic. Jedna osoba dorosła może mieć pod opieką maksymalnie 15 dzieci, z zastrzeżeniem, iżzawsze opiekę musi zapewnić co najmniej 2 opiekunów
  2. osobą uprawnioną do prowadzenia wycieczki dydaktycznej, krajoznawczej i rekreacyjnej ( spaceru) jest nauczyciel
  3. każda wycieczka organizowana jest zgodnie z regulaminem wycieczek i spacerów obowiązującym w przedszkolu
  4. rodzice na piśmie wyrażają zgodę na uczestnictwo dziecka w wycieczce
  5. każda wycieczka i spacer muszą być udokumentowane
  6. w trakcie wyjść poza teren przedszkola, nauczyciele zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i każdorazowo przypomina dzieciom zasady bezpieczeństwa
  7. przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego, teren i sprzęt terenowy muszą być sprawdzone przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola
  8. jeśli miejsce w terenie, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel zobowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym fakcie dyrektora przedszkola
  9. teren zabaw wokół budynku przedszkola jest ogrodzony.

 

  1. W przedszkolu dzieci wdrażane są do przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa, w szczególności w zakresie:

1) przestrzegania określonych zasad bezpieczeństwa, w sytuacjach typowych dla funkcjonowania dzieci w przedszkolu ( w sali zabaw, w toalecie, w szatni, sali gimnastycznej, na placu zabaw, na wycieczce/spacerze)

2) właściwego komunikowania się z dziećmi

3) znajomości sposobów wzywania pomocy i radzenia sobie w sytuacjach trudnych

4) unikania zagrożeń pochodzących od dorosłych, zwierząt, roślin oraz wynikających ze zjawisk atmosferycznych

5) bezpieczeństwa w ruchu drogowym

6) oddalania się od nauczyciela oraz postępowania w przypadku zgubienia się

7) obchodzenia się ze środkami chemicznymi, lakami, kosmetykami, urządzeniami elektrycznymi, gazowymi, ogniem itp.

7. Nauczyciel ma obowiązek systematycznego sprawdzania stanu liczbowego grupy, w szczególności podczas zajęć organizowanych na placu zabaw lub poza terenem przedszkola.

8. Podczas zajęć organizowanych w salach zajęć lub w innych pomieszczeniach przedszkola, uwaga nauczyciela powinna być skierowana na dzieci.

9. Nauczyciel ma obowiązek organizacji zajęć w sposób przemyślany, tak, aby przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.

10. Dzieci przemieszczają się w sposób zorganizowany, jedno za drugim i parami, np. w drodze na zajęcia dodatkowe, do szatni, na pieszych wycieczkach i spacerach.

11. W szatni, w toalecie dzieci podlegają szczególnej kontroli ze strony pracowników przedszkola ( z poszanowaniem ich prawa do intymności). Nauczyciele lub pracownicy obsługi zobowiązani są do monitorowania tych pomieszczeń.

12. Każdy pracownik przedszkola jest zobowiązany zareagować w przypadku zauważenia dziecka pozostającego bez opieki w przedszkolu lub na placu zabaw ( w każdym miejscu, poza salą zajęć).

13. Każdy pracownik przedszkola jest zobowiązany do sprawdzania zabezpieczeń drzwi, okien, bram w trakcie swojej pracy oraz zabezpieczenia dostępu dzieci do środków chemicznych.

 

§ 9

1.Przedszkole może organizować indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne dzieci stale lub okresowo niezdolnych do nauki i wychowania w warunkach przedszkolnych, przy czym:

1) indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się na czas określony, wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego

2) indywidualnym nauczaniem i wychowaniem mogą być objęte dzieci, w stosunku do których publiczna poradnia psychologiczno – pedagogiczna orzekła taką formę kształcenia lub wychowania

3) dziecko objęte indywidualnym nauczaniem i wychowaniem pozostaje wychowankiem przedszkola

4) indywidualne nauczanie i wychowanie organizuje się w miejscu pobytu dziecka, tj. w domu rodzinnym, w rodzinie zastępczej, w szczególnych przypadkach na terenie przedszkola

5) w indywidualnym nauczaniu i wychowaniu realizuje się programy wychowania przedszkolnego, uwzględniające podstawę programową, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka

6) tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego nauczania i wychowania wynosi od 4 do 6 godzin, które należy realizować co najmniej w ciągu 2 dni.

 

Rozdział 5

Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola

§ 10

  1. Nauczyciel współdziałając z rodzicami ( prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci:
  1. zapoznaje rodziców( prawnych opiekunów) z zadaniami wynikającymi z podstawy programowej wychowania przedszkolnego realizowanej w przedszkolu,
  2. organizuje spotkania z rodzicami, zebrania grupowe w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze,
  3. informuje rodziców na bieżąco o rozwoju, postępach i trudnościach wychowawczych dzieci,
  4. prowadzi zajęcia otwarte,
  5. współdziała z rodzicami w organizowaniu uroczystości przedszkolnych i w codziennej działalności placówki.

 

  1. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy.

 

  1. Planuje miesięczną pracę pedagogiczną w oddziale.

 

  1. Prowadzi obserwację pedagogiczną i dokumentuje wyniki w arkuszach obserwacji w celu:
  1. poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka,
  2. ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
  3. włączenia rodziców w działalność przedszkola,
  4. tworzenia odpowiednich warunków wspomagających prawidłowy rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań.
  1. W roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dzieci5,6 –letnie nauki w klasie I szkoły podstawowej, przeprowadza i dokumentuje diagnozę ich gotowości do podjęcia nauki w szkole
  2. współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną , logopedyczną, opiekę zdrowotna i inną.

 

  1. Formy współdziałania z rodzicami ( prawnymi opiekunami):

 

  1. organizowanie spotkań grupowych – zgodnie z planem zebrań z rodzicami,
  2. kontakty indywidualne – na bieżąco wg potrzeb,
  3. zajęcia otwarte – wg harmonogramu,
  4.  
  5. organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci
  6.  

 

  1. W przedszkolu zatrudnieni są:

 

  1.  
  2. Nauczyciele wychowania przedszkolnego
  3. Nauczyciel wspomagający
  4.  
  5. Pedagog specjalny
  6.  
  7.  
  8.  
  9. Pomoc kucharza
  10. Pomoc nauczyciela
  11.  
  12. Konserwator /dozorca.

 

 

 

  1. Ogólny zakres obowiązków dla każdego stanowiska pracy:

 

  1. przestrzeganie czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
  2. przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
  3. przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
  4. dbałość o dobro zakładu pracy, ochrona jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
  5. przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
  6. przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego,
  7. przestrzeganie i stosowania zasad HACCP
  1. Szczegółowe zakresy obowiązków dla każdego stanowiska pracy znajdują się w aktach osobowych pracowników.

 

Rozdział 6

Dzieci i ich rodzice

§ 11

 

  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

 

  1. Rekrutacja do przedszkola odbywa się przy wykorzystaniu systemu elektronicznego.

 

  1.  

 

  1. dzieci, które w roku rekrutacji, do 31 grudnia ukończą 6 lat,
  2. dzieci, które w roku rekrutacji, do 31 grudnia ukończą 5 lat,
  3. dzieci wychowywane przez samotna matkę lub samotnego ojca,
  4. dzieci matki lub ojca, wobec którego orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji,
  5. dzieci umieszczone w rodzinie zastępczej,
  1. dzieci posiadające orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o odroczeniu obowiązku szkolnego,
  2. dzieci, których rodzice/prawni opiekunowie oboje pracują lub studiują/uczą się w trybie dziennym,
  3. dzieci, które w roku rekrutacji, do 31 grudnia ukończą 4 lata,
  4. dzieci, które w roku rekrutacji, do 31 grudnia ukończą 3 lata,
  5. dzieci, których rodzeństwo uczęszcza do przedszkola wskazanego na I miejscu preferencji,
  6. dzieci, których rodzeństwo kandyduje do przedszkola wskazanego na I miejscu preferencji,
  7. dzieci z placówki opiekuńczo-wychowawczej,
  8. dzieci przebywające w przedszkolu powyżej 5 godzin,
  9. dzieci, których tylko jeden z rodziców/ prawnych opiekunów pracuje lub studiuje/uczy się w trybie dziennym,
  10. dzieci, których rodzeństwo ma orzeczony znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  11. dzieci z rodziny będącej pod opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
  12. dzieci z rodziny wielodzietnej ( 3 i więcej dzieci do 18 lat),
  13. dzieci posiadające młodsze rodzeństwo

 

  1. Na wniosek rodziców dyrektor może zezwolić na spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego przez dziecko 6 – letnie poza przedszkolem oraz określić warunki jego spełniania, uwzględniająckonieczność uzyskania przez dziecko przed rozpoczęciem spełniania tego obowiązku opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.

 

  1. Po zakończeniu rekrutacji , z grup rekrutacyjnych tworzone są grupy przedszkolne , które mogą być mieszane.

 

 

  1. Do przedszkola mogą być przyjęte dzieci niepełnosprawne, po przedłożeniu zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza oraz orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego, określającego poziom rozwoju psychofizycznego dziecka.

 

  1. Dzieci objęte kształceniem specjalnym realizują program wychowania przedszkolnego dostosowany do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Dla nich opracowuje się indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, który uwzględnia zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

  1. Dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie realizują przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

 

  1. Dyrektor przedszkola organizuje zajęcia dodatkowe. Prowadzenie zajęć dodatkowych, finansowanych z budżetu miasta można realizować poprzez:

 

  1. Powierzenie ich prowadzenia nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu zgodnie z ich kwalifikacjami
  2. Zatrudnienie nowych nauczycieli posiadających kwalifikacje do prowadzenia danego typu zajęć
  3. Zawarcie umowy dotyczącej prowadzenia zajęć dodatkowych z firmą zewnętrzną.
  1. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
  1. Z dziećmi w wieku 3, 4 lat – około 15 minut
  2. Z dziećmi w wieku 5, 6 lat – około 30 minut.

 

  1. Dziecko ma prawo do:

 

  1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
  2. ochrony przed wszelkim formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej, wykorzystywaniem seksualnym, wszelkim zanęcaniem się i okrucieństwem,
  3. ochrony i poszanowania godności osobistej,
  4. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – dydaktycznym,
  5. pełnego bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu,
  6. poszanowania jego odrębności etnicznej, narodowościowej i religijnej,
  7. uczestnictwa, za zgodą rodziców w zajęcia dodatkowych,
  8. uczestnictwa, za zgodą rodziców w zajęcia w/z religii katolickiej,
  9. korzystania z posiłków proponowanych przez przedszkole.

 

  1. Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków, jeżeli rodzice uchylają się od regulowania opłat za pobyt dziecka i wyżywienie w przedszkolu . Wyjątek stanowią dzieci realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.

 

  1. Rodzice mają prawo do:
  1. Wychowania własnych dzieci w duchu tolerancji
  2. Uznania ich prymatu jako pierwszych nauczycieli swoich dzieci
  3. Zapoznania się z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz zadaniami i zamierzeniami dydaktycznymi danego oddziału
  4. Uzyskania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju
  5. Uzyskania porad w sprawach wychowania dzieci i pomocy w uzyskaniu opieki specjalistycznej
  6. Wyrażania opinii na temat pracy przedszkola.
  1. Rodzice są zobowiązani:
  1. Przestrzegać postanowień statutu przedszkola
  2. Przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe, czysto ubrane w odzież stosowną do aktualnej pogody
  3. Zaopatrzyć dziecko w niezbędne przedmioty i pomoce
  4. Respektować uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji
  5. Przyprowadzać i odbierać dziecko z przedszkola osobiście lub przez upoważnione pisemnie osoby, Pod pojęciem przyprowadzania rozumie się oddanie dziecka bezpośrednio po opiekę pracownikowi przedszkola
  6. Terminowo uiszczać opłaty za żywienie i pobyt dziecka w przedszkolu zgodnie z podpisaną „deklaracją”
  7. Informować o przyczynach nieobecności dzieci w przedszkolu, szczególnie zgłaszać zatrucia pokarmowe i choroby zakaźne
  8. Respektować czas pracy przedszkola
  9. Stosować się do ramowego rozkładu dnia.

 

 

Rozdział 7

Ceremoniał przedszkola

§ 12

1.Sztandar, godło i ceremoniał przedszkola nie zostały dotychczas ustanowione.

 

 

Rozdział 8

Przepisy końcowe

§ 13

1. Dzieci niebędące obywatelami polskimi mogą korzystać z opieki w przedszkolu na warunkach dotyczących obywateli polskich.

2. Przedszkole prowadzi i przechowuje i archiwizuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Przedszkole jest jednostką budżetową.

4. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

5. Sprawy związane z księgowością i finansami przedszkola obsługiwane są przez Biuro Finansów Oświaty.

6. Za stan i zabezpieczenie majątku przedszkola odpowiedzialny jest dyrektor placówki.

7. Podstawowe dokumenty w działalności przedszkola:

1) arkusz organizacji na dany rok szkolny, zaopiniowany przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, zatwierdzony przez organ prowadzący przedszkole

2) koncepcja pracy przedszkola

3) księga protokołów rady pedagogicznej

4) dzienniki zajęć przedszkola

5) dzienniki zajęć dodatkowych

6) książka kontroli

7) książka obiektu budowlanego

8) akta osobowe pracowników

9) rejestr wypadków wychowanków i pracowników

10) sprawozdania GUS

11) plany finansowe, dokumentacja księgowa i płacowa

12) wnioski o przyjęcie dziecka do przedszkola

13) deklaracje rodziców dotyczące korzystania z wyżywienia i odpłatnych godzin wychowania przedszkolnego

14) pracownicze książeczki zdrowia dla celów sanitarno – epidemiologicznych

15) raporty dzienne żywieniowe i dokumenty magazynowe opracowywane w programie komputerowym Opłaty Optivum firmy Vulcan

16) księga inwentarzowa

17) spisy inwentarza

18) kart kontowe – materiałowe zawierające ewidencję ilościowo – wartościową majątku przedszkola.

 

 

 

 

 

Statut Miejskiego Przedszkola nr 27

Uchwałą nr 3.2023/2024 Rady Pedagogicznej wchodzi w życie od dnia 15 września 2023r.

 

Rada Pedagogiczna:                                                                   Dyrektor

Malwina Januszewska

Anna Krawczyk                                                                               Marzena Motylska

Małgorzata Mateja

Marta Matusik

Emilia Nowicka

Beata Ossowska

Monika Włodarczyk

Żaneta Zdunek