Miejskie Przedszkole nr 27 w Częstochowie

Oferta edukacyjna

„Nikt nie sięga wyżej

Niż ten, kto pochyla się

By pomóc dziecku”.

Abraham Lincoln

 

OFERTA EDUKACYNA

Praca edukacyjna w Miejskim Przedszkolu nr 27 prowadzona jest w oparciu o Podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz programy  wychowania przedszkolnego rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

W Miejskim Przedszkolu Nr 27 zatrudnieni są nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczyciel wspomagający oraz pracownicy niepedagogiczni.

Wszyscy nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe pedagogiczne.

 Nauczycielki posiadają również dodatkowe kwalifikacje, które uzyskały podczas studiów podyplomowych, są to :

  • Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna
  • Diagnoza i terapia pedagogiczna
  • Logopedia i medialna emisja głosu
  • Edukacja , terapia i wspomaganie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Oligofrenopedagogika – edukacja, rewalidacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.

 W przedszkolu zatrudniony  jest logopeda  w wymiarze 8 godzin tygodniowo. Specjalista prowadzi logopedyczne badania przesiewowe dzieci, na podstawie których rodzice otrzymują informację stwierdzającą czy dziecko wymaga pracy terapeutycznej w związku z wadą objętą normą rozwojową. Na terenie placówki, za zgodą rodziców prowadzona jest również logopedyczna praca terapeutyczna.

Od roku szkolnego 2022/2023 dwie nauczycielki pełnią obowiązki pedagoga specjalnego. Ich praca polega na zapewnieniu aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola dzieciom ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.

Wspierając rodziców w ich działaniach wychowawczych, przedszkole ściśle współpracuje z Zespołem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w Częstochowie: Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Południe w Częstochowie, organizując  rodzicom i wychowankom ciekawe formy spotkań i zajęć. W ramach corocznych kontraktów  dotyczących tej współpracy odbywają się cyklicznie  :

  • Konsultacje indywidualne rodziców ze specjalistami ( logopeda, psycholog )
  • Prelekcje i warsztaty dla rodziców  
  • Spotkania warsztatowe dla Rady Pedagogicznej
  • Programy profilaktyczne dla dzieci.

Rodzice są coraz bardziej  świadomi, że rozpoznanie problemu dziecka przez specjalistów i uczestnictwo w zajęciach terapeutycznych pozwolą na jego prawidłowe funkcjonowanie w grupie rówieśniczej w przedszkolu  a następnie na kolejnych etapach edukacji.

Dzieci podsiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestniczą w zajęciach wynikających z realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz w zajęciach rewalidacyjnych i w/z pomocy psychologiczno – pedagogicznej wynikającej z przepisów prawa oświatowego.

Wspomagając rozwój dziecięcych zainteresowań i talentów oraz promując  działalność  przedszkola, nauczyciele przygotowują wychowanków do udziału w  konkursach o randze międzyprzedszkolnej, miejskiej, powiatowej, wojewódzkiej oraz ogólnopolskiej. Placówka systematycznie poszerza i uatrakcyjnia ofertę edukacyjną oraz opiekuńczo –wychowawczą. Do najważniejszych przedsięwzięć zasługujących na kontynuację w przedszkolu należą:

  • współpraca z Centrum Pomocy Dziecku Niepełnosprawnemu i Jego rodzinie
  • współpraca z Biblioteką Publiczną – Filią nr 5 ( zajęcia biblioteczne, konkursy plastyczne i czytelnicze, spotkania autorskie, warsztaty teatralne, pokazy multimedialne, ozdabianie pomieszczeń i witryn biblioteki wytworami plastycznymi przedszkolaków itp.)
  • trwająca od 1 września 2014r. współpraca z Centrum Medycyny Estetycznej "Promed" w ramach projektu „Biały ząbek” (  przeglądy stanu uzębienia dzieci ( za zgodą rodziców)  połączone z pisemną informacją zwrotną dla rodziców, prelekcje i pokazy w przedszkolu prawidłowego dbania o zęby itp.)
  • Realizacja programów profilaktycznych  oraz spotkań edukacyjnych ze specjalistami z Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej
  • Wycieczki i wyjazdy integracyjne z przedszkolakami
  • Wizyty w Muzeum Częstochowskim: udział w zajęciach warsztatowych i zwiedzanie aktualnych  wystaw ,
  • Wizyty w Muzeum Historii Kolei, Muzeum Kopalnictwa Radu Żelaza
  • Wycieczki do kina , teatru im. A. Mickiewicza, OKF, MDK, Multicentrum „Zodiak” itp.
  • Współpraca ze Szkołą Podstawową nr 33 oraz Szkołą Podstawową nr 9 - wizyty dzieci 6-letnich w ramach dni otwartych, zajęć integracyjnych, okazjonalnych przedstawień, zawodów sportowych itp.
  • Współpraca z Jasnogórską Szkołą Muzyczną – organizacja przesłuchań dzieci 7-letnich w przedszkolu
  • Cykliczne spotkania i wspólne zabawy z kandydatami na przedszkolaków w ramach "dni otwartych w przedszkolu"
  • Udział przedszkolaków w akcjach charytatywnych: zbiórka nakrętek plastikowych dla dziewczynki chorej na zespół Retta, zbiórki zabawek, artykułów biurowych i słodyczy w ramach corocznej akcji „Mikołaj na kresach”, zakup sadzonek żonkili i sadzenie ich na przedszkolnych klombach : „Pola nadziei”, zbiórki charytatywne dla hospicjum i schroniska dla zwierząt
  • Redagowanie strony internetowej przedszkola oraz gazetki przedszkolnej.

 

 

Dyrektor jako administrator obiektu, przewodniczący Rady Pedagogicznej oraz osoba odpowiedzialna za całkowite bezpieczeństwo dzieci i ich bliskich oraz pracowników przedszkola, podejmuje działania zmierzające do zapewnienia wszystkim bezpiecznych warunków pobytu w placówce.

Oto przykłady realizowanych działań :

  • Cykliczne spotkania dzieci z policjantami z sekcji ruchu drogowego, panem dzielnicowym oraz przedstawicielami straży miejskiej
  • Sezonowe kampanie edukacyjne w porozumieniu z PSSE
  •  Udział w programach zdrowotnych  PSSE
  • Cykliczne informowanie rodziców o jakości powietrza poprzez zamieszczanie na tablicy ogłoszeń powiadomień Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska
  • Organizacja dla dzieci przedszkolnych warsztatów ekologicznych  w zakresie segregacji odpadów w porozumieniu z firmą „Remondis” i Centrum Usług Komunalnych
  • Cykliczne szkolenia pracowników w zakresie ochrony danych osobowych itp.

Celem placówki jest  kontynuowanie starań, aby nasze przedszkole było miejscem wesołym i kolorowym, zaspakajającym potrzeby dzieci, zapewniającym im bezpieczny i beztroski pobyt – bo bezpieczne i beztroskie powinno być dzieciństwo człowieka.